Menu

Estudo do Meio Físico-Natural I - Educação Básica - Sem Ramos - Especialidades


6.0
ECTS / Credit Units
Year: 2 / 1º Semestre
Plan: 2015/16
Scientific Area: EME
Level: Básico

Semestral Hour Load

Theorical:
Theorical-Pratical: 30.00
Pratical and Laboratorial: 26.00
Fieldwork: 4.00
Seminar:
Internship:
Tutorial:

 

Assigned Internship Hours:
Assigned Projects Hours:
Assigned Fieldwork Hours:
Assigned Study Hours:
Assigned Evaluation Hours:
Others:

Degree having this Course

Degree - Branch Degree Plan Year
Educação Básica - Sem Ramos - Especialidades 2015/16

Teaching Staff

José Laurindo de Góis Nóbrega Sobrinho
José Laurindo de Góis Nóbrega Sobrinho


Responsibilities:
Ensino teórico-prático
Ensino prático e laboratorial
Trabalho de campo
Nelson Alexandre Pereira da Rocha Almeida
Nelson Alexandre Pereira da Rocha Almeida


Responsibilities:
Regência
Responsável pelas Pautas
Ensino teórico-prático
Ensino prático e laboratorial

Course Information

Course Objectivs

1 Understanding the basic concepts and principles of Physics and Astronomy. Knowing how to apply the basic concepts and principles to the phenomena of day-to-day life, nature and technology. Give students (future teachers) basic training in Physics and Astronomy with particular emphasis to the content present in the programs of the 1st and 2nd cycles of basic education.

2 Stimulate curiosity and critical thinking. Provide students with tools so that when in the presence of a specific physical phenomenon they will be able to investigate it and explain it.

Evaluation Criteria

Classification Type: Quantitative (0-20)
Evaluation Model: A
Evaluation Methodology: The students will have 3 exams. This way there will be less content in each exam, thereby facilitating the study.

Program Resume (get program detail)

Main Bibliography

L. A. Bloomfield (2010). How Things Work: The Physics of Everyday Life. John Wiley & Sons, Inc..
V. P. Coletta (1995). College Physics. WCB - McGraw-Hill.
J. D. de Deus, M. Pimenta, A. Noronha, T. Peña, P. Brogueira (2000). Introdução à Física. McGraw-Hill.
R. A. Serway, J. W. Jewett (2003). Physics for Scientists and Engineers. Brooks Cole.
D. Halliday, R. Resnick, J. Walker (2001). Fundamentals of physics. John Wiley & Sons, Inc..
N. McBride, I. Gilmour (2004). An Introduction to the Solar System. Cambridge.
S. F. Green, M. H. Jones (2004). An Introduction to the Sun and Stars. Cambridge.
P. Augusto et al. (2011). O Universo. Universidade da Madeira.
G. Almeida (2004). Roteiro do céu. Plátano Editora.
G. Almeida (2003). Observar o céu profundo. Plátano Editora.
E. Levenson (1994). Teaching children about physical science: ideas and activities every teacher and parent can use. TAB Books.

Other Biographical Sources / Support Documents

Ministério da Educação Programas escolares de "Estudo do Meio" do 1º ciclo do Ensino Básico. Ministério da Educação.
Vários Material diverso disponível na página do Grupo de Astronomia da Universidade da Madeira (GAUMa). Ministério da Educação Programas escolares de "Ciências da Natureza" do 2º ciclo. Ministério da Educação.
Vários Ciências Experimentais no Ensino Básico - Guiões Didáticos. Ministério da Educação.

Student Support

Associated Links

Comments

Forum