Menu

Introdução à Economia - Comunicação, Cultura e Organizações - Sem Ramos - Especialidades


7.5
ECTS / Credit Units
Year: 1 / 1º Semestre
Plan: 2016/17
Scientific Area: ECO
Level: Básico

Semestral Hour Load

Theorical: 28.00
Theorical-Pratical: 28.00
Pratical and Laboratorial:
Fieldwork:
Seminar:
Internship:
Tutorial: 21.00

 

Assigned Internship Hours:
Assigned Projects Hours:
Assigned Fieldwork Hours:
Assigned Study Hours:
Assigned Evaluation Hours:
Others:

Degree having this Course

Degree - Branch Degree Plan Year
Comunicação, Cultura e Organizações - Sem Ramos - Especialidades 2016/17

Teaching Staff

José Luís Eusébio Marques dos Santos
José Luís Eusébio Marques dos Santos


Responsibilities:
Regência
Responsável pelas Pautas
Ensino teórico
Ensino teórico-prático
Orientação tutorial

Course Information

Course Objectivs

1- Conhecer e compreender os conceitos elementares da Economia.

2- Desenvolver o raciocínio característico da análise económica.

3- Resolver problemas económicos utilizando os modelos lecionados.

4- Aplicar o racicínio económico a questões simples da vida real.

 

Evaluation Criteria

Evaluation consists of an intermediate examination with a weight of 50% of the final mark and a final examination with a weight of 50% of the final mark. To pass the module, the student needs to achieve a minimum average of 10 out of 20. 

Reset/ Improvement Time: if a student fails in the normal evaluation time, but achieved a positive mark in one of the examinations, he/she can take, if desired, an examination about the course material of the failed examination. In that case, the examination taken in this period will be a substitute of the failed examination in the normal evaluation time, for calculating the final mark. For other cases of failure or for improvements of the evaluation mark, the student should take an overall examination with the weight of 100%.

Program Resume (get program detail)

1- Introdução: objeto e método da ciência económica.

2- A evolução do pensamento económico

3- Microeconomia

3.1- A decisão do Consumidor

3.2- A decisão do Produtor

3.3- Os Mercados e os Preços na Economia

3.4- Mercado dos fatores produtivos

4- Macroeconomia

4.1- Contabilidade Nacional e a Quantificação dos Agregados Macroeconómicos

4.2- O Estado e a Política Orçamental

4.3- Desemprego e Taxa Natural

4.4- Moeda e Sistema Monetário

4.5- Modelo Keynesiano e os Efeitos Multiplicadores

5- O Crescimento Económico

 

Main Bibliography

Mankiw, N. Gregory e Taylor M. P. "Economics",1ªed Thomson Learning, 2006. 

Samuelson, P. e Nordhaus, W., "Economia", 18ª ed. McGraw-Hill, 2005.

Frank, Robert H., "Microeconomia e Comportamento", 6ª ed. McGraw-Hill, 2006.

 

Other Biographical Sources / Support Documents

Student Support

Tuesday: 16-17

 Friday: 16-17 

Associated Links

Comments

Terça-feira: 16h às 17h

Sexta-feira: 16h às 17h

Forum

Connect to Forum Introdução à EconomiaLink Externo