Menu

Design Estratégico - Design - Sem Ramos - Especialidades


5.0
ECTS / Credit Units
Year: 3 / 1º Semestre
Plan: 2016/17
Scientific Area: DSG
Level: Básico

Semestral Hour Load

Theorical:
Theorical-Pratical: 48.00
Pratical and Laboratorial:
Fieldwork:
Seminar:
Internship:
Tutorial:

 

Assigned Internship Hours:
Assigned Projects Hours:
Assigned Fieldwork Hours:
Assigned Study Hours:
Assigned Evaluation Hours:
Others:

Degree having this Course

Degree - Branch Degree Plan Year
Design - Sem Ramos - Especialidades 2016/17

Teaching Staff

Valentina Vezzani
Valentina Vezzani


Responsibilities:
Regência
Responsável pelas Pautas
Ensino teórico-prático

Course Information

Course Objectivs

Main objectives are:

-to develop skills and capacities for strategic thinking and design, to generate innovative visions and scenarios for an enterprise, brand, product or service.

-to get basic tools to organise a strategic design plan.

-to develop graphic narrative skills and methods to implement and communicate strategic designs.

Evaluation Criteria

Avaliação é periódica, segundo o Modelo C do regulamento de avaliação do Estudante da UMa. Alunos Trabalhadores Estudantes estão sujeitos a uma frequência mínima obrigatória de pelo menos 50% das aulas e o exame de recurso vale 30% sobre a nota obtida no final do semestre a todos os estudantes.

Program Resume (get program detail)

1- Noções de mercado, marcas e seus consumidores segundo modelos de negócio;
2- O design como construtor de valor;
3- Importância do pensamento em Design no tempo da economia do conhecimento, da colaboração e das economias sustentáveis;
4- Príncipios do Design de Serviços, metodologias para o projetos de produtos-serviços;
5- Branding Design. Importância da identidade de marca, sistemas de identidade corporativa, relações de identidade e de cultura transversais dentro de uma organização/empresa.
6- Ferramentas para a compreensão e construção de um plano estratégico e de negócio;
7- Ferramentas de construção de narrativas gráficas. Da infografia ao desenho de sistemas de comunicação.

Main Bibliography

Tim Brown, Change by Design. How Design Thinking transforms organisations and inspires innovation, HarperCollins Publisher, 2009
Natalie W. Nixon, Strategic Design Thinking, Bloomsbury Publishing, 2015
Roberto Verganti, Design driven innovation. Changing the Rules of Competition by Radically Innovating What Things Mean, Harvard Business Press, 2009
Idris Mootee, Design Thinking for Strategic Innovation: What They Can't Teach You at Business or Design School, Wiley, 2013
Alexander Osterwalder, Value Proposition Design. How to Create Products and Services Customers Want, Strategyzer, 2014
Alexander Osterwalder, Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, 2010
Marc Stickdorn, Jakob Schneider, This is Service Design Thinking: Basics, Tools, Cases, 2012
Clayton M. Christensen, The Innovator's Dilemma: The Revolutionary Book That Will Change the Way You Do Business, Harper Business Essentials, 2011
Chan Kim Renée Mauborgne, Blue Ocean strategy,www.blueoceanstrategy.com

Other Biographical Sources / Support Documents

Sustainable Development Goals by United Nations: www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/

Student Support

Associated Links

Comments

Forum

Connect to Forum Design EstratégicoLink Externo