Subject: Reflection Seminar on Teaching Practice I

Scientific Area:

Supervised Teaching Practice

Workload:

40 Hours

Number of ECTS:

4 ECTS

Language:

Portuguese

Overall objectives:

  • Analyze and reflect on pedagogical practices in school contexts of early childhood education;
  • To base pedagogical practice on theoretical and methodological assumptions appropriate to each situation;
  • To deepen concepts and methodologies of pedagogical action referring to the most varied curricular orientations alluding to Preschool Education;
  • Promote students' critical reflection on their own action (meta-analysis);
  • Reflect on problems flagged in real context, providing them with adequate training to improve the quality of intervention and solve the problems encountered;
  • Develop attitudes of critical reflection and questioning in relation to the experiences observed and lived in internship situation;
  • Participate in thematic sessions in the form of conferences, debates, joint reflections, presentations, case discussions and presentations on various topics related to Pedagogical Practice;
  • Promote the personal and professional development of students.

Syllabus:

The Pedagogical Practice Reflection Seminar course unit aims to enable students to analyze problems encountered / raised in the internship. These will address themes arising from their training needs, signaled in the real context of Pedagogical Practice.
With the approach of the syllabus, it is intended to promote the development of reflexivity skills and critical analysis on the pedagogical practice, essential to the construction of a qualified teaching professionalism. The dynamics created in particular regarding the discussion of cases induces students to a critical reflection on their own action and aims at the transformation of reality, that is, the resolution of problems through action-research processes. The research, the critical reflection sustained in the theoretical and methodological assumptions that underlie the pedagogical action in the preschool, as well as the sharing of information and experiences allow to develop fundamental competences to the exercise of the teaching, whose complexity is not sympathetic of mere theoretical knowledge. and technicians.

Literature/Sources:

Alves, M. P. & DE Ketele, J. M. (2011). Do Currículo à Avaliação, da Avaliação ao Currículo. Porto: Porto Editora.

Amstrong, T. (2001). Inteligências múltiplas na sala de aula. Porto Alegre: Artes Médicas.

Cardona, M. J. (1992). A organização do espaço e do tempo na sala de Jardim de Infância. Cadernos de Educação de Infância, 24, 8-16. 

Cardona, M. J. (1997). Para a história da educação de infância em Portugal. O discurso oficial (1834-1990).Porto: Porto Editora.

Cardona, M. J. & Guimarães, C. M. (Coordenação). (2012). Avaliação na Educação de Infância.Viseu: Psicosoma.

Carvalho, I. (1996). A educação pré-escolar em Portugal. Lisboa: M.E. / D.E.B. 

Correia, L. M. (2008). Inclusão e Necessidades Educativas Especiais: Um guia para educadores e professores. Porto: Porto Editora.

Cosme, A. & Trindade, R. (2002). Manual de Sobrevivência para professores.Porto: Edições Asa.

Fernandes, D. (2006). Para uma teoria da avaliação formativa. Revista Portuguesa de Educação, 19 (2), pp. 21-50.

Ferreira, C. A. (2007). A avaliação no quotidiano da sala de aula.Porto: Porto Editora.

Heacox, D. (2006). Diferenciação curricular na sala de aula. Como efetuar alterações curriculares para todos os alunos.Porto: Porto Editora.

Homem, L. (2002). Jardim-de-infância e família: as fronteiras da cooperação.Lisboa: IIE.

Lebrun, M. (2008). Teorias e Métodos Pedagógicos para Ensinar e Aprender.Lisboa: Instituto Piaget.

Lopes, J. & Silva, H. S. (2012). 50 Técnicas de Avaliação Formativa.Lisboa: Lidel - Edições Técnicas Lda.

Lopes, J. & Silva, H. S. (2008).Métodos de Aprendizagem Cooperativa para o Jardim-de-Infância. Lisboa: Lidel - Edições Técnicas Lda.

Oliveira-Formosinho, J. (Org.) (2012). Modelos Curriculares para a Educação de Infância. Construindo uma práxis de participação. (4ª edição). Porto: Porto Editora.

Oliveira-Formosinho, J. & Gambôa, R. (Orgs.) (2011). O trabalho de projeto na pedagogia-em-participação.Porto: Porto Editora.

Perrenoud, P. (2000). Pedagogia diferenciada. Das intenções à ação.Porto Alegre: Artmed.

Perrenoud, P. (2001). A Pedagogia na escola das diferenças: Fragmentos de uma sociologia do fracasso. Porto Alegre: Artmed.

Portugal, G. & Laevers, F. (2010). Avaliação em Educação Pré-Escolar. Sistema de acompanhamento das crianças.Porto: Porto Editora.

Roldão, M. C. (2009). Estratégias de Ensino. O saber e o agir do professor.Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão.

Tomlinson, C. A. (2008). Diferenciação Pedagógica e Diversidade. Ensino de Alunos em Turmas com Diferentes Níveis de Capacidades.Porto: Porto Editora.

Assesssment methods and criteria:

Individual Individual preparation of an e-Portfolio to be presented to the class on January 9, 2020, on Pedagogical Practice with a weighting of 100% of the final evaluation (50% - e-Portfolio content and presentation - 50%).