Subject: Reflection Seminar on Teaching Practice III

Scientific Area:

Supervised Teaching Practice

Workload:

40 Hours

Number of ECTS:

4 ECTS

Language:

Portuguese

Overall objectives:

- Analyze and reflect on pedagogical practices in the context of 1st CEB;

- Mobilize theoretical knowledge to support pedagogical practice;

- Promote students' critical reflection on their own action (meta-analysis);

- Reflect on issues highlighted in a real context, providing them with adequate training to solve the problems;

- Develop attitudes of critical reflection and questioning regarding the experiences observed and lived in a situation of Pedagogical Practice;

- Participate in thematic sessions in the form of conferences, debates, joint reflections, presentations and exhibitions on various topics related to Pedagogical Practice;

- Promote the personal and professional development of students.

Syllabus:

Contents

This curricular unit will continue the experiences developed by students in their previous Pedagogical Practices. Likewise, the selected syllabus derives from training needs, signaled in the course of Pedagogical Practice in 1st CEB schools. In line with the necessary continuity and sequentiality, the detailing of some essential components to teacher training is foreseen, in accordance with the general and specific profile of the 1st CEB teachers, respectively:

Literature/Sources:

Afonso, M. (2008). A educação científica no 1º CEB. Das teorias às práticas. Porto Editora.

Almeida, A., & Vasconcelos, C. (2013). Guia prático para atividades fora da escola. Fonte da Palavra.

Alves, J., & Roldão, M. (2018). Articulação Curricular. O que é? Como se faz? Dos conceitos às práticas possíveis. Fundação Manuel Leão.

Arends, R. (1997). Aprender a ensinar. Editora McGraw-Hill.

Bettencourt, C. (2004). Ensino de História: Fundamentos e Métodos. Cortez Editora.

Cachapuz, A., Gil-Perez, D., Carvalho, A., Praia, J., & Vilches, A. (2005). A Necessária Renovação do Ensino das Ciências. Cortez Editora.

Cadório, L., & Simão, A. (2013). Mudanças nas concepções e práticas dos professores. Edições Vieira da Silva.

Cohen, A., & Fradique, J. (2018). Guia da Autonomia e Flexibilidade Curricular.

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Cosme, A. (2018). Autonomia e flexibilidade curricular. Propostas e Estratégias de Ação Pedagógica. Porto Editora.

Cosme, A. (2019). Cidadania e Desenvolvimento. Propostas e Estratégias de Ação Pedagógica. Porto Editora.

Cosme, A., Ferreira, D., Lima, L., & Ferreira N. (2021). Metodologias, Métodos e Situações de Aprendizagem - Propostas e Estratégias de Ação - Ensino Básico e Ensino Secundário. Porto Editora.

Duarte, A. (2012). Aprender melhor. Aumentar o sucesso e a qualidade da aprendizagem. Escolar Editora.

Edwards, C., Gandini, L., & Forman, G. (1999). As cem linguagens da criança. ArtMed.

Estanqueiro, A. (2010). Boas práticas na educação: o papel dos professores. Editorial Presença.

Formosinho, J. (2009). Formação de professores: formação profissional e acção docente. Porto Editora.

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Graue, M., & Walsh, J. (2003). Investigação etnográfica com crianças: teorias, métodos e ética. Gulbenkian.

Jacinto, M. (2004). Formação inicial de professores: concepções e práticas de orientação. Departamento de Educação Básica.

Lopes, J., & Silva, H. (2010). O professor faz a diferença. Na aprendizagem dos alunos. Na realização escolar dos alunos. No sucesso dos alunos. Lidel-Edições Técnicas Lda.

Lopes, J., & Silva, H. (2012). 50 Técnicas de Avaliação Formativa. Lidel - Edições Técnicas Lda.

Lopes, J., & Silva, H. (2015a). Eu, professor, Pergunto - 1. Pactor

Lopes, J., & Silva, H. (2015b). Eu, professor, Pergunto - 2. Pactor

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Roldão, M. (2001). Estudo do Meio no 1.º Ciclo: Fundamentos e Estratégias. Texto Editores.

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Spodek, B. (org.) (2002). Manual de investigação em educação de infância. Fundação Calouste Gulbenkian.

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Legislação

Decreto-Lei n.º 54/2018 de 6 de julho. Diário da República 1.ª série ? N. º129.

Decreto-Lei n.º 55/2018 de 6 de julho. Diário da República 1.ª série ? N. º129.

Portaria n.º 223-A/2018 de 3 de agosto. Diário da República 1.ª série - N.º 149, 1º Suplemento.

Lei n.º 116/2019 de 13 de setembro. Diário da República 1.ª série ? N. º176.

Despacho n.º 6605-A/2021 de 6 de julho. Diário da República 2.ª série ? N. º129.

Decreto Legislativo Regional n.º 11/2020/M de 29 de julho. Diário da República 1.ª série ? N.º 146.

Assesssment methods and criteria:

Individual writing of a critical reflection:

? Appropriate and relevant theoretical component/grounding - 6 values

? Relevance/adequacy of the activity(ies) ? 3 values

? Coherence/conductor - 3 values

? Reasoning/Justification ? 3 values

? Proper and elaborate writing ? 5 points

Public presentation in the form of a seminar:

? Mastery of concepts and articulation with the activity(ies) - 4 values

? Relevance/adequacy of the activity(ies) ? 4 values

? Coherence/conductor (between the moments of the activity/or activities) ? 3 values

? Adequate audiovisual support and/or presentation of concrete materials involved in the activity(ies) ? 5 points

? Correction of oral speech, clarity and objectivity ? 4 values

Elaboration of a reflective logbook:

? Proper and elaborate writing - 4 points

? Content description - 8 values

? Critical reflection based on 8 values