Subject: Swimming I

Scientific Area:

Sport

Workload:

76 Hours

Number of ECTS:

6 ECTS

Language:

Portuguese

Overall objectives:

- Identify and interpret the fundamentals of pure swimming techniques movements.

- To characterize the principles of movement in the aquatic environment.

- Know the physical characteristics of the aquatic environment and its differences with the terrestrial environment.

- Identify and relate the different domains with the acquisition and development of adaptation to the aquatic environment.

- Know, plan and develop the fundamental criteria for the acquisition of basic aquatic motor skills in swimming.

- Understand the basic physical principles of buoyancy, balance, resistance and propulsion in the introduction to pure swimming techniques.

- Identify and describe safety rules in aquatic spaces.

- Describe the basic rescue procedures.

- Identify and describe the basic rescue techniques.

Syllabus:

A) Adaptation to the Aquatic Environment

  • Fluid mechanics fundamentals
  • Basic water motor skills of swimming specific methodology

 

B) Swimming for Babies

  • Baby development
  • Specific methodology

 

C) Technique and Specific Didactics of pure swimming

  • Freestyle technique
  • Backstroke technique

 

D) Specific Technique and Didactics of jumping into the water

  • Characterization of the discipline
  • Specific techniques

 

E) Water Rescue

  • Water safety
  • Water rescue

Literature/Sources:

Barbosa, T. & Queirós, T. (2004). Ensino da natação: Uma perspetiva metodológica para a abordagem das habilidades motoras básicas. Xistarca. Lisboa.

Barbosa, T., Costa, M., Marinho, D., Queirós, T., Costa, A., Cardoso, L., Machado, J. & Silva A. (2015). Manual de referência FPN para o ensino e aperfeiçoamento técnico em natação. Versão Completa ? Plano estratégico ? 2014/2024. Lisboa: Federação Portuguesa de Natação.

Conceição, A., Garrido, N., Marinho, D., Costa, A., Barbosa, T., Louro, H., Reis, V., Ferraz, C. & Silva, A. (2011). As técnicas alternadas em natação pura desportiva: Modelo Biomecânico, Modelo Técnico, Modelo de Ensino. Vila Real: Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Centro de Investigação em Desporto Saúde e Desenvolvimento Humano.

Louro, H., Garrido, N., Ferraz, P., Marinho, D., Conceição, A., Neto, J., Tolentino, T., Barbosa, T. & Silva, A. (2009). As técnicas simultâneas em natação pura desportiva: Modelo Biomecânico, Modelo Técnico, Modelo de Ensino. Minas Gerais: Unimontes.

Maglischo, E. (2003). Swimming Fastest. Champaign, IL: Human Kinetics.

Silva, A., Marinho, D., Machado, J., Campaniço, J., Gil, M., Costa, M., ? Barbosa T. (2016). Política desportiva FPN ? Natação Pura. Plano estratégico ? 2014/2024. Volume 8. Lisboa: Federação Portuguesa de Natação.

Valdivielso, F., Ureña, G. & Vegas, M. (2012). Cómo nadar bien. Madrid: EDITEC RED.

Assesssment methods and criteria: