José Paulo Gomes Brazão

Penteada University Campus , Floor -1, Office 01.81

jbrazao@staff.uma.pt

(+351) 291 705 204 / 5204

"Human salvation lies in the hands of the creatively maladjusted." Martin Luther King, Jr.

Biographical Notes

Assistant Professor at the University of Madeira, Faculty of Social Sciences. He began his teaching activity in 1985 as a teacher of Primary School. He was also a professor of Special Education between 1990 and 2000. He completed his master's degree in Psychology of Education in 2000 at ISPA and his PhD in Education - Pedagogical Innovation in 2008 at the University of Madeira. He is the director of the master's degree course in Pre-School Education and Primary School Teaching, since 2010. He is a member of the Center for Research in Education CIE-UMa. He publishes in Pedagogical Innovation area. He research on cultural invariants on school contexts; Ethnographic studies in education and also on the use of technology and Internet tools in learning contexts. He has supervised master's and doctoral theses as well as participated in jury examinations for master's and doctoral degrees in this specialty.

Publications

- A Predominância do Género Feminino nos Cursos de Formação de Professores em Educação Infantil: estudo de caso na Universidade da Madeira. In et al. Revista da Associação Académica da Universidade da Madeira. nº 88. fevereiro 2020., Mendonça, A; Nascimento A.; Brazão, P. & Freitas, D., Imprensa Académica. UMa, 2020

- Caracterização da produção científica na área de Inovação Pedagógica do curso de doutorado da Universidade da Madeira, BRAZÃO, Paulo; DIAS, Alfrancio Ferreira; MENDONÇA, Alice; CARDOSO, Lívia de Rezende, 1519-9029, Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, 2020, 22

- Relações de género e do corpo na Escola: Diretivas promotoras de culturas inclusivas para as práticas pedagógicas., Brazão, P. & Dias, A., 2237-0315, Revista Cocar. V.14 N.29 Maio/Ago, 2020, 12

- Aprendizagem colaborativa e processos de formação: Experiências formativas na produção de artefatos educacionais sociotecnológicos. In Nilce Lima & Moreira(Orgs) Tecendo inovação construindo aprendizagem, Gomes, A. Brazão, P., & Amorim, R., 978-85-229-0126-5., Analisi Publicaçoes. Piaui Brasil: Livro Rápido Editora., 2019 52-69

- Aprendizagem colaborativa e recursos educacionais abertos, Gomes, A., & Brazão, P., 2358-260X, Revista Científic@ - Multidisciplinary Journal, 2019

- Arte: Conceito e representação no contexto profissional dos professores de dois cursos: Educação Física e Ensino Fundamental, Mendonça, A. & Brazão, P., 2358-142, Revista Tempos e Espaços Em Educação, 2019

- As brincadeiras denunciavam que eu era uma criança viada: o gênero 'fabricado', Rios, P.; Dias, A. & Brazão, P., 1981-1802, Revista Educação em Questão. Natal,v. 57, n. 54, 2019, 21

- Estereótipos de género entre estudantes em educação infantil (0-10 Anos): Estudo de caso na Universidade da Madeira., Mendonça, A.; Brazão, P.; Andreia Nascimento, A. & Freitas, D., 2527-158X, Ensaios Pedagógicos (Sorocaba), vol.3, n.3, set.-dez., 2019, 11

- Lembro-me de querer andar durinho, como se diz que homem deve ser: a construção do corpo gay na escola, Rios, P.; Dias, A & Brazão, P., 2237-9460, Revista Exitus, Santarém/PA, Vol. 9, N° 4, 2019, 30

- Representações dos estudantes sobre Arte nos cursos profissionalizantes de Educação Física e de Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico: Estudo de Caso na Universidade da Madeira? (pp. 139-151) In XIV Colóquio CIE-UMa: Educação, artes e cultura: discursos e práticas., Mendonça, Alice & Brazão P., 978-989-54390-3-4, CIE-UMa, 2019

Academic Qualifications

- PhD in Educação, 2008, University of Madeira

- Master Degree in Psicologia Educacional, 2000, ISPA

- Undergraduate Degree in Educação Especial, 1990, ESE LISBOA