Subject: Motor Physical Expression

Scientific Area:

Physical Motor expression

Workload:

63 Hours

Number of ECTS:

6 ECTS

Language:

Portuguese

Overall objectives:

1 Contribute to understand and support the importance of physical activity, Motor in the overall development of the child;

2 Define the principles and phases of Motor Development; Laws of motor development and the development of motor skills;

3 Addressing the notions of mastery of the body, spatial-temporal organization of movement, developing perceptual-motor and socio-motor integration;

4 Reflect the motor and school learning;

5 Identify the general and specific objectives of Expression Physical-Motor for students in Kindergarten and 1st cycle of basic education;

6 Explore some aspects of the Children's Movement. Leisure activity and educational value of play in child development;

7 Understand the principles of planning and implementation of an activity to the level of education Pre-school and 1st cycle of basic education, using pedagogically effective intervention techniques

Syllabus:

1 - INTRODUÇÃO

1.1 - MOTRICIDADE HUMANA - EXPRESSÃO FÍSICO-MOTORA

2 - ANTROPOGÉNESE DO COMPORTAMENTO MOTOR

2.1 - EMERGÊNCIA DO COMPORTAMENTO MOTORBASES ESTRUTURAIS E FUNCIONAIS DA MOTRICIDADE

3- BASES ESTRUTURAIS E FUNCIONAIS DA MOTRICIDADE

3.1 - ABORDAGEM ONTOGENÉTICA

3.2 - CRONOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO MOTOR

3.3 - PRINCÍPIOS DO DESENVOLVIMENTO NEURAL E REPERCUSSÕES MOTORAS

3.4 - ORGANIZAÇÃO CEREBRAL

3.5 - ORGANIZAÇÃO NEUROBIOLOGICA E MOTRICIDADE

3.6 - PERIODO CRÍTICO E PLASTICIDADE

4 - ORGANIZAÇÃO DO SISTEMA MOTOR: TÓNUS, POSTURA E MOVIMENTO

4.1 - A FUNÇÃO TÓNICA NA ORGANIZAÇÃO POSTURAL E NA PLANIFICAÇÃO E EXECUÇÃO DE MOVIMENTOS IDEACIONAIS

4.2 -ACTIVIDADE POSTURAL

5 - A FUNÇÃO TÓNICA NA ORGANIZAÇÃO POSTURAL E NA PLANIFICAÇÃO E EXECUÇÃO DE MOVIMENTOS IDEACIONAIS

5.1 - VISÃO SISTÉMICA DA ACTIVIDADE MOTORA

5.2 - CONTROLO DA MOTRICIDADE

6 - APRENDIZAGEM MOTORA

6.1 - MODELOS E MECANISMOS

6.2 - AQUISIÇÃO DOS SKILLS MOTORES.

7 - A IMPORTÂNCIA DA EXPRESSÃO FÍSICO-MOTORA NO DESENVOLVIMENTO DA CRIANÇA

7.1 - EXPRESSÃO FÍSICO-MOTORA E A EDUCAÇÃO PARA OS VALORES

7.2 -EXPRESSÃO FÍSICO-MOTORA - COMPETÊNCIAS BÁSICAS

7.3 - A IMPORTÂNCIA DA ACTIVIDADE LÚDICA NO DESENVOLVIMENTO DA CRIANÇA

7.4 - BLOCOS DE MATÉRIAS

7.5 - ANALISE E APLICAÇÃO DOS CONTEÚDOS ANTERORMENTE ABORDADOS

7.6 - OPERACIONALIZAÇÃO DE CONTEÚDOS PROGRAMÁTICOS DE EXPRESSÃO FÍSICO MOTORA FACE AO CONTEXTO MATERIAL E HUMANO

7.7 - RELATÓRIO

7.8 - PRÁTICA

7.9 - TESTE

7.10 - APRESENTAÇÃO DOS TRABALHOS DE GRUPO

Literature/Sources:

Connolly, K.; Prechtl, H. (1981), Maturation and Development, Biological and Psychological Perspectives. Spastic Internacional Medical Publications, London.

Eccles, J. C., (1989), A Evolução do Cérebro, Epigénese e Desenvolvimento, Instituto Piaget, Lisboa.

Fonseca, V. (1989). Desenvolvimento Humano. Da filogénese à ontogénese da motricidade,Editorial Notícias, Colecção Pedagogia, n.º 12Lisboa

Fonseca, V. (2007). Manual de Observação Motora. Significação Psiconeurológica dos Factores PsicomotoresAncora Editora.

Gallahue, D., Ozmum, J. (2001). Compreendendo o Desenvolvimento Motor- bebés, crianças, adolescentes e adultos. S. Paulo. Phorte. 

Habib, M. (2000), Bases Neurológicas dos Comportamentos, Climepsi Editores, Lisboa. 

Juan, F. Y., Montes, M. (2001). Desarrollo de la motricidad a traves del juego: materiales convencionales y no convencionales como recursos metodologicos. Madrid, Gymnos. 

Le Boulch, J. (1983), Educação pelo Movimento, Porto, Artes Médicas.

Le Boulch, J. (1984), Le Development Psychomoteur de la Naissance a 6 ans, Consequences Educatives. La Psychocinetique a l'Age Prescolaire, Éditons ESF.

Martins, R (2011a). Questões sobre a Identidade da Psicomotricidade - As Práticas entre o Instrumental e o Relacional. FMH Edições, Universidade Técnica de Lisboa.

Neto, C. (1995) Motricidade e Jogo na Infância, Editora Sprint, Rio de Janeiro

Paillard, J. (1976), Tonus Posture et Mouvements, in Kayser, Physiologie, vol II 3ª Ed. Flammarion Mèdicine-sciences, Paris.

 

Assesssment methods and criteria:

Classification Type: Quantitative (0-20)
Evaluation Methodology: Through a set of theoretical and practical experiences the contents of the course are transmitted, reflected and consolidated. These are dealt with dynamic, using slides and videos, seeks to promote the students' active participation and a reflective and critical about the content covered. The experience of different practical situations, as well as the planning, organization and implementation of activities proposed by the students, allow for the understanding of the importance of curriculum content. In order to engage students in a structured process of continuous training and promoting the development of study habits, reports, surveys, studies and reflections individual or group are requested, with subsequent oral presentation and discussion of the topics covered. These strands are not recoverable. They are also performed involving two texts content different subjects who may be recovered in further evaluation.