Subject: Introduction to Professional Practice I

Scientific Area:

Initiation to Professional Practice

Workload:

43 Hours

Number of ECTS:

3 ECTS

Language:

Portuguese

Overall objectives:

1 To provide basic scientific and pedagogical knowledge, methods and techniques, as well as personal and social training, appropriate to the professional function of the Childhood Educator, particularly in Valence Day Care

2 Raise awareness for the progressive realization of pedagogical practices based on an attitude of observation, reflection and pedagogical action of quality

3 Understand the organization and management of the curriculum in childhood education, particularly in the context of Day Care

4 Becoming aware of the characteristics of the specific profile of the Child Care Educator in the Nursery

5 Promote the capacity for positive interaction with the entire educational community

6 Raise awareness of the importance of the affective relationship as the basis of all quality pedagogical practice in day care

7 To promote the reflexive debate on the specific pedagogical practices of the Nursery

8 To create conditions for the initiation to the pedagogical intervention in Kindergarten

Syllabus:

A Unidade Curricular de Iniciação à Prática Profissional I (IPP I) do Curso de Educação Básica é composta por trinta horas de natureza teórico-prática (TP/PL) e dez práticas (P/E), no primeiro semestre do ano letivo. Constitui-se como o início de um processo de formação e contacto com a profissão docente e terá como momento importante o estágio (observação participante) na valência Creche, com início em outubro/novembro e términus novembro/dezembro, do presente ano letivo, num total de 10 horas. Salientamos que o estágio acontece à quarta-feira, preferencialmente no período da manhã.

A observação de diferentes contextos educativos, em situação de estágio, promove a discussão e reflexão dos diferentes conteúdos programáticos no sentido dos estudantes desenvolverem competências que conduzam à intervenção e compreensão das situações educativas, implementadas na Educação de Infância (EI) na valência Creche.

As aulas serão organizadas de forma a apelar à participação dos estudantes, no sentido de estes vivenciarem e refletirem sobre os ambientes educativos na EI, especialmente os da Creche. Assim, através de debates, organizados em pequeno e grande grupo, partilharemos ideias, pesquisas e reflexões sobre os conteúdos do programa. A observação participada (estágio), a desenvolver em diferentes estabelecimentos de educação, enquanto primeiro momento de contacto com a profissão docente, será orientado por educadores cooperantes. 

Literature/Sources:

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Assesssment methods and criteria:

Classification Type: Quantitative (0-20)
Evaluation Methodology: In this UC we want to promote cooperative work in groups and individualized orientation through attendance to students. Emphasis on student involvement in the process of learning management and organization will be the norm, through bibliographical research, discussion and discussion of the topics addressed. During the theoretical sessions, concepts and definitions related to the contents of the CU will be explained. It is intended to promote the articulation with the different areas of the course knowledge in an interdisciplinary perspective. Students should articulate the knowledge acquired in these areas with the practice of early childhood educators. The evaluation will be continuous and with the following weighting: Relevant intervention in class, punctuality and attendance - 10% Participation in theoretical-practical exercises in the classroom - 40% E-portfolio including reflective report on learning contexts and development of practical classes - 50%