Subject: Education for Health

Scientific Area:

Education

Workload:

43 Hours

Number of ECTS:

3 ECTS

Language:

Portuguese

Overall objectives:

1 - To identify the measures promoting health literacy for the educational community: health education.
2 - To characterise the health needs of the school-age child based on the factors underlying health, both individually and collectively.
3 - To characterise immediate intervention measures in the event of an accident and or sudden illness: the basic life support and first aid.

Syllabus:

0 - Linking health to development and educational contexts.
1 - The concepts inherent to Health
1.1 - Evolution of the concept of Health.
1.2 - Health Promotion.
1.3 - Disease prevention.
1.4 - Health Education.
1.5 - Health Literacy.
2 - Health throughout the life cycle.
2.1 - Human Needs and their satisfaction.
2.2 - The health-disease processes.
2.3 - Functional alterations of the organism: Child; Young; Adult; Elderly.
2.4 - Mental Health and prevention of mental disorders.
2.4.1 - Violence Prevention.
3 - The Determinants of Health.
3.1 - Genetics; Environment; Lifestyles and Health Services.
3.2 - Health Inequalities.
3.3 - Health Promotion; Disease prevention and quality of life.
3.4 - Food Education: Healthy eating and eating disorders.
3.5 - Physical activity and sedentary behaviour.
4 - Health Promotion Planning.
4.1 - Planning models in Health Promotion.
4.2 - Health Promotion Policies.
4.3 - National Health Plan.
5 - Education and Health.
5.1 - The health promoting school.
5.2 - Health Literacy Promotion Program.
5.3 - Health communication strategies.
5.4 - Community Empowerment for Health Promotion. empowerment of individuals; of Groups and Communities.
6 - First Aid Principles.
6.1 - The Integrated System of Medical Emergency.
6.2 - First Aid.
6.3 - Trauma Emergencies: Soft Tissues; fractures; TVM ? Vertebrospinal Trauma; TBI - Traumatic Brain Injury.
6.4 - Medical Emergencies: Stroke; Acute myocardial infarction; Diabetes; Convulsions.
6.5 - Basic Life Support.
6.5.1 - Adult BLS Algorithm.
6.5.2 - Pediatric BLS Algorithm.
6.5.3 - Lateral Safety Position.
6.5.4 - Clearance of the Airway.

Literature/Sources:

Direção-Geral da Saúde , 2013 , Norma 10/2013: Programa Nacional de Saúde Infantil e Juvenil , DGS
Ordem dos Enfermeiros , 2010 , Guias orientadores de boa prática em enfermagem de saúde infantil e pediátrica , Ordem dos Enfermeiros
Brazelton T. B.; Sparrow, J. , s/d , O Modelo de Desenvolvimento Touchpoint , Brazelton Touchpoints Center, Children?s Hospital.
Gonçalves, M. J. , 2008 , Tratado de clínica pediátrica - Desenvolvimento , Abott
Hockenberry, M. J. , 2014 , Wong enfermagem da criança e do adolescente - Comunicação e avaliação inicial da criança , Lusociência
Lopes, M. L. & Pina, R. , 2008 , Tratado de clínica pediátrica - Crescimento , Abott
Meggit, C. , 2006 , Child development: an illustrated guide: birth to 16 years , Heineman
Vale, M. C. , 2008 , Tratado de clínica pediátrica -Comportamento e temperamento , Abott
Villa Elizaga, I. , 2008 , Tratado de clínica pediátrica - Alimentação após o primeiro ano de vida incluindo as idades pré-escolar, escolar e adolescência, , Abott
Mendes, F. , 2014 , Nutrição Geral: a nova pirâmide dos alimentos ,
Gregório, M.J.; Santos, M.C.T.; Ferreira, Sara; Graça, P. , 2006 , Alimentação inteligente: coma melhor, poupe mais , Direção-Geral da Saúde
Baptista, M.I.M , 2006 , Educação alimentar em meio escolar: referencial para uma oferta alimentar saudável , Direção-Geral de Inovação e Desenvolvimento Curricular
Associação Portuguesa de Nutricionistas , 2013 , Alimentação em idade escolar. Guia prático para educadores. , Direção-Geral do Consumidor
Ladeiras, Lima & Lopes, , 2012 , Bufetes escolares , Direção-Geral da Educação
Direcção-Geral de Saúde , 2016 , Norma 016/2016. Novo programa nacional de vacinação 2017. , Direcção-Geral de Saúde
Direcção-Geral de Saúde , 2015 , Programa Nacional de Saúde Escolar 2015 , Direcção-Geral de Saúde
Associação para a Promoção da Segurança Infantil: Alto Comissariado da Saúde; Direção-Geral da Saúde , 2011 , Plano de ação para a segurança infantil 2012 - 2016: conhecer os riscos, criar ambientes seguros, minimizar os acidentes. , Ministério da Saúde
Alegria, A.; Estrada, J.& Vale, M. C , 2008 , Tratado de clínica pediátrica - Desenvolvimento e intervenção , Abott
Loureiro, I. & Miranda, N. , 2019 , Promover a saúde Dos fundamentos à ação. 3.ª ed. , Edições Almedina

Assesssment methods and criteria:

Classification Type: Quantitativa (0-20)

Evaluation Methodology:
The curricular unit is developed through theoretical/practical lectures resorting to the expository-participatory and demonstrative methods where, in addition to the exposition of the subject addressed previously, group work will be done in order to promote the group participation and reflection. The evaluation model will be the B, encompassing two elements (frequency and work) with a weight of 50% each. The minimum grade, in each of the evaluation elements, is 9.5 values, and any of them can be recovered on appeal period.