Subject: Pedagogy of Sport

Scientific Area:

Sport

Workload:

48 Hours

Number of ECTS:

4 ECTS

Language:

Portuguese

Overall objectives:

  1. Identify the coach's intervention as a pedagogical-didactic problem.
  2. Develop a broad perspective of Pedagogy applied in a sports context.
  3. Identify the pedagogical treatment of sports as a space for reflection on reality and an essential instrument for its transformation.
  4. Understand the procedures related to the organization and management of the training unit that contribute to the effectiveness of pedagogical intervention.
  5. Identify effective teaching of a sport and its technical skills as a multifactorial process and a convergence of knowledge.
  6. Recognize the relevance of triangular relationships, coach, athletes, parents, in youth sports.

Syllabus:

  1. Understanding of pedagogical processes in different stages of societal evolution.
  2. The role of the coach and pedagogy in the training of athletes and in the sports development process.
  3. Pedagogical intervention in training and competition.
  4. Coach performance evaluation.
  5. The role of parents in the sports practice of children and youth.
  6. Analysis of real-life situations related to the pedagogical intervention of the coach.

Literature/Sources:

BIBLIOGRAFIA:

Antunes, H.; Soares, J. & Rodrigues, J. (2017). Avaliação do Desempenho do Treinador. Em J. Rodrigues, & P. Sequeira, Contributos para a Formação de Sucesso. Lisboa: Visão e Contextos. ISBN:978-989-99399-9-8

 

Antunes, H.; Soares, J. & Rodrigues (2014). As práticas dos clubes desportivos no que concerne à avaliação de desempenho dos treinadores de desporto. Revista da Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto (Ed. especial), 1 (4), 24. ISSN 1647-9696

Lopes, H., Vicente, A., Simões, J., Barros, F. & Fernando, C. (2013). A Funcionalidade do Processo Pedagógico. Revista da Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto, 1(2), 54-65.

Lopes, H., Fernando, C., Vicente, A., Simões, J. & Prudente, J. (2012). O Processo Pedagógico ? formas expeditas de apoio laboratorial. In Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto (Org.). Desporto e Pedagogia, Formação e investigação (pp. 83-92). Lisboa: Edição Coisas de Ler.

Piéron, M. (1999). Para una Enseñanza Eficaz de las Actividades Fisico-Deportivas. Barcelona: INDE Publicaciones.

Rosado, A & Mesquita, I. (Eds.) (2011). Pedagogia do Desporto. Edições FMH.

Sarmento, P. (2004). Pedagogia do Desporto e Observação. Edições FMH.

Soares, J. & Antunes, H. (2013). A valorização das competências profissionais do treinador segundo as perceções de treinadores de diferente nível competitivo e com diferentes perfis profissionais. Revista da Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto, 1(2), 312- 327.

Soares, J.; Antunes, H. & Rodrigues, J. (2011). Avaliação de desempenho dos treinadores desportivos: da inexistência de um instrumento estruturado à valorização dos resultados desportivos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 25 (3), 431-440. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092011000300008

Assesssment methods and criteria:

The theoretical classes will serve as an introduction to the subjects, and the theoretical-practical classes will be used to consolidate content through research, reflection, and debate activities.

The assessment of the course consists of three components:

  1. Continuous assessment (attendance with 75% mandatory attendance, demonstration of interest, and active participation in classes, etc.), with a weighting of 10%;

  2. Group work presented orally, with a weighting of 40%;

  3. Exam to assess acquired knowledge, with a total weighting of 60%.