Subject: Pedagogic Contemporary Trends

Scientific Area:

Education

Workload:

63 Hours

Number of ECTS:

7,5 ECTS

Language:

Portuguese

Overall objectives:

  1. Know the main pedagogical proposals of Escola Nova;
  2. Understand the relationships and tensions between Escola Fabril and Escola Nova;
  3. Know and understand the main pedagogical proposals of the twentieth century, after Escola Nova;
  4. Contextualize the main educators of Escola Nova in contemporary times;
  5. Contextualize the main post-New School pedagogues in contemporary times;
  6. Know and understand the development of the main contemporary pedagogical paradigms and currents;
  7. Analyze, more specifically, the development of these currents in the Portuguese context;
  8. Practice teamwork skills throughout the development of syllabus;
  9. Analyze the legacy of contemporary currents of pedagogy with a view to their application in practice.

Syllabus:

The approaches proposed for debate and study in this Course aim to provide students with conceptual instruments that enable them to understand the critique of the Escola Nova Movement to the pedagogy of Escola Fabril and to analyze the proposals of the main pedagogues of the 20th century, belonging to or after that one. Movement. In this way, it is intended to contextualize the criticism of the factory school, carried out over decades by that Movement, as well as the detailed study of the legacy of each one, of a selected group of pedagogues, who consider themselves representative of the contemporary currents of pedagogy.
The acquisition of the skills and competences set out in the Dublin descriptors is expected, that is:
a) Knowledge and ability to understand;
b) Application of knowledge and understanding;
c) Conducting judgment / decision-making;
d) Communication;
e) Self-learning skills.

Literature/Sources:

Apple, M., Nóvoa, A. Freire, P.(s/d).Política e Pedagogia. Porto: Porto Editora.

Abbagnano, N. & Visalberghi, A. (1982). História da Pedagogia. Lisboa: Livros Horizonte. Vol. IV  

Bertrand, I. (2001). Teorias Contemporâneas da Educação(2ª ed.) Lisboa: Instituto Piaget.

Bruner, J. (1997). Actos de Significado.Lisboa: Edições 70. 

Bruner, J. (1998). O Processo da Educação. Lisboa: Edições 70. 

Bruner, J. (2000). Cultura da Educação.Lisboa: Edições 70. 

Candeias, A., Nóvoa, A. & Figueira, M. F. (1995). Sobre a Educação Nova: Cartas de Adolfo Lima a Álvaro Viana de Lemos. Lisboa: Educa.

Chateau, J. (s/d). Os Grandes Pedagogos.Lisboa: Ed. Livros do Brasil.

Claparède, E. (1954). A Educação Funcional(4ª ed.). São Paulo: Companhia Editora Nacional.

Claparède, E. (1959). A Escola sob Medida.Rio de Janeiro: Editora Fundo de Cultura.

Claparède, E. (s/d). A Escola e a Psychologia Experimental(2ª ed.). São Paulo: Companhia Melhoramentos de S. Paulo.

Debesse, M. & Mialaret, G. (1977). Tratado das Ciências Pedagógicas. S. Paulo: Companhia Editora Nacional. 

Dewey, J. (1959). Democracia e Educação: introdução à filosofia da educação(3ª ed.). São Paulo: Companhia Editora Nacional.

Dewey, J. (1963). Experience and education. New York: Collier Books. 

Dewey, J. (1989). Como pensamos: nueva esposicion de la relación entre pensamiento y processo educativo.Barcelona: Paidós.

Dewey, J. (2002). A Escola e a Sociedade A Criança e o Currículo. Lisboa: Relógio d?Água.

Figueira, M. H. (2004). Um Roteiro da Educação Nova em Portugal.Escolas Novas e Práticas Pedagógicas Inovadoras (1882-1935). Lisboa: Livros Horizonte.

Freinet, C. (1969). Para uma escola do povo: guia prático para a organização material, técnica e pedagógica da escola popular.Lisboa: Presença.

Freinet, C. (1973). Pedagogia do bom senso. Lisboa: Moraes Editores.

Freinet, C. (1974). A educação pelo trabalho.Lisboa: Presença.

Freinet, C. (1975). As técnicas Freinet da escola moderna. Lisboa: Editora Estampa. 

Freire, P. (1975). Pedagogia do Oprimido.Porto: Afrontamento.

Freire, P. (1976). Educação como prática da liberdade: reflexões sociológicas sobre uma pedagogia da liberdade(5ª ed.). Lisboa: Dinalivro. 

Freire, P. (1977).Acção cultural para a libertação e outros escritos. Lisboa: Morais Editores.

Freire, P. (1997). Política e Educação(3ª ed.). São Paulo: Cortez Editora.

Freire, P.(1992). Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (2005). Educação e Mudança. S. Paulo: Editora Paz e Terra.         

Freire, P. (2007). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. S. Paulo: Editora Paz e Terra. 

Gadoti, M. (2004). História das ideias Pedagógicas (8ª ed.). São Paulo: Ática 

Gal, R. (2004). História da Educação. Lisboa: Vega Editora.

Gambi, F. (1999). História da Pedagogia. S. Paulo: Fundação Editora da UNESP. 

Gambôa, R. (2004). Educação, Ética e Democracia: a reconstrução da modernidade em John Dewey. Porto: Asa.                    

Gauthier, C. & Tardif, M. (1996). La Pédagogie:théories et pratiques de l?antiquité à nous jours.Montreal: Gaëtan Morin Éditeur.

Giles, T. (1987). História da Educação.S. Paulo: Ed. Pedagógica Universitária, Ltd.ª.  

Gilbert, R. (1973). As ideias actuais em Pedagogia (4ª ed.). Lisboa: Moraes Editores. 

Hobsbawm, H. (1996). A Era do Capital (1848-1875) (5ª ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Macedo, E., Vasconcelos, L. & Evans, M. (2001). Revisitando Paulo Freire: sentidos na educação. Porto: Asa.

Marques, R. (1998). A arte de ensinar: dos clássicos aos modelos contemporâneos.Lisboa: Plátano Ed. 

Marques, R. (1999). Modelos pedagógicos actuais.Lisboa: Plátano Ed. 

Marques, R. (2000). Dicionário Breve da Pedagogia. Lisboa: Presença. 

Marques, R. (2001). História concisa da Pedagogia.Lisboa: Plátano Ed. 

Montessori, M. (s. d.). A criança. Lisboa: Portugália. 

Montessori, M. (s. d.). Formação do Homem(3ª ed.). Lisboa: Portugália Editora.

Montessori, M. (1949). Educação e paz. Queluz de Baixo: Portugália.

Montessori, M. (1971). A mente da criança: mente absorvente. Lisboa: Portugália. 

Montessori, M. (1977). Da infância à adolescência. Lisboa: Portugália. 

Montessori, M. (2003). El método de la Pedagogía científica aplicado a la educación de la infancia. Madrid: Biblioteca Nueva. 

Neill, A. (1972). Liberdade, escola, amor e juventude. (2.ª ed.). São Paulo: Instituição Brasileira de Difusão Cultural.

Nunes, A. (2001). Freinet: actualidade pedagógica de uma obra. Porto: Asa. 

Ohayon, A.,Ottavi, D. & Savoye, A. (2004). L'Education nouvelle: histoire, présence et devenir. Berne: Peter Lang SA, Editions Scientifiques Européenes. 

Pendi, I. A. (1998). La Educación Contemporânea(2ª ed.). Valência: Nau Librés. 

Piaget, J. (1976). Psicologia e pedagogia(4ª ed.). Rio de Janeiro: Forense-Universitária.

Piaget, J. (1999). Pedagogia. Lisboa: Instituto Piaget. 

Quintana, C. & José, M. (2001). Teoria da Educação: concepção antinómica da educação. Porto: Asa. 

Rocha, F. (1988). Correntes Pedagógicas Contemporâneas.Aveiro: Livraria Estante Editora.

Rogers, C. (1973). Liberdade para aprender.Belo Horizonte: Interlivros.

Rogers, C. (1974). Tornar-se Pessoa(2ª ed.). Lisboa: Moraes.

Santos, M. E. (1999). Desafios pedagógicos para o século XXI: suas raízes em forças de mudança de natureza científica, tecnológica e social. Lisboa: Livros Horizonte.

Sérgio, A. (1984). Educação Cívica (3ª ed.). Lisboa: Sá da Costa.

Sérgio, A. (s/d). Sobre Educação Primária e Infantil (2ª ed.). Lisboa: Inquérito.

Silva, A. (2002). Pedagogia Crítica e Contra-Educação. Coimbra: Quarteto Editora. 

Vygotsky, L. (1977). Psicologia e Pedagogia. Lisboa: Editora Estampa.

 

Assesssment methods and criteria:

Student assessment is procedural and continuous and assumes a mandatory minimum attendance of 75% of the classes taught, which is equivalent to 36 hours of the total 48 hours of the UC's workload. (The student who is absent more than 12 hours - 25% loses the CU due to absences). The assessment model adopted is Assessment Model A and includes the following assessment elements:
- Attendance and participation in classes/based critical interventions with a weight of 10%. (This item assumes a maximum value of 2 points out of 20, which is the maximum value given to whoever gets 0 absences and reveals an active participation in all sessions);
- Pair work on an author or pedagogical current with a weight of 45% to be presented to the class in a logic of sharing information. The presentation will be in a free format. The written component of the work will have a conventional format written in word and will be delivered until January 10, 2022 in paper version and in digital format (word). The digital version must be sent to the Student Support Office in order to be submitted to the plagiarism detector.
- Attendance with a weight of 45% in the final evaluation. Obtaining a grade of less than 9.5 in attendance requires an appeal exam. The frequency will be on January 17, 2022.
- Students who exceed the foreseen absence limit will only be able to recover the UC during the Appeal period, with a 100% score on the Appeal Exam.
- The classification of attendance can be retrieved, by examination (written-resource) keeping the weighting used during the academic period.
- The classification of the work written in pairs is not recoverable in an exam.