Subject: Comparative Education

Scientific Area:

Education

Workload:

63 Hours

Number of ECTS:

7,5 ECTS

Language:

Portuguese

Overall objectives:

- Recognize the importance of comparative study of educational phenomena.

- To know the main models of analysis and research methods in Comparative Education.

- Articulate the elaboration and implementation of education policies in Portugal with the processes of restructuring education at international level, particularly in the European area.

It is expected that the students of the course of the activities, both theoretical and practical, develop the following generic competences: instrumental (cognitive, methodological, digital and linguistic capacities); Interpersonal (personal and social capacities of interaction and cooperation) and systemic (capacities that relate the different systems of knowledge, attitudes and values in the resolution of practical problems).

Syllabus:

1. Definition, Purposes and Developments of Comparative Education.

2. Historical visions and concepts of Comparative Education.

3. The Comparative Education Method.

4. Globalization and Education.

5. The European dimension of education.

Literature/Sources:

Arroteia, J. (1993). Estudos em Educação Comparada: contributo para a elaboração de uma tipologia dos sistemas educativos. Aveiro: Universidade de Aveiro.

Bonitatibus, S. (1989). Educação Comparada: conceito, evolução, métodos. São Paulo: EPU-Editora Pedagógica e Universitária, Ltda.

Cowen, R.; Kazamias, A. & Ulterhalter, E. (Org.). (2012). Educação Comparada. Panorama Internacional e Perspetivas (Vol. 1 e 2). Brasília: UNESCO.

Dale, R. (2004). Globalização e educação: demonstrando a existência de uma ?cultura educacional comum? ou localizando uma ?agenda globalmente estruturada para a educação?? In Revista Educação e Sociedade. Campinas, vol. 25, n. 87, p. 423-460, maio/agosto.

Dale, R. & Robertson, S. (2009). Globalisation & Europeanisation in Education. Oxford: Symposium Books.

Ferreira, A. G. (n.d.). Elementos fundamentais para a compreensão do estudo da Educação Comparada. Coimbra: Núcleo de Análise e Intervenção Educacional da Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra.

Filho, Lourenço. (2004).Educação Comparada. (3.ª ed.). Brasília: MEC/Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.

Groux, D. (2002). Dictionnaire d? Éducation Comparée. (dir).Paris: L?Harmattan.

Hans, N. (1961). Educação Comparada. São Paulo: Companhia Editora Nacional.

Mialaret, G. & Debesse, M. (1977). (Org.).Tratado das Ciências Pedagógicas 3. Pedagogia Comparada. São Paulo: Companhia Editora Nacional.

Nóvoa, A. (1998). Histoire & Comparaison (Essais sur l?Éducation). Lisboa: Educa.

Pariz,J. (2004). A formação inicial do professor para os primeiros anos da educação básica no Brasil e em Portugal. Dissertação de Mestrado. Lisboa: Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias.

Schriewer, J. & Pedró, F. (1993). (Org.). Manual de Educación Comparada. Vol. 2. Teorias, investigaciones, perspectivas. Barcelona:PPU.

Stoer, S. & Cortesão, L. (2005). Cartografando a transnacionalização do campo educativo: O caso português. In Santos, B.de S. (Org.) Globalização: Fatalidade ou Utopia? Porto: Edições Afrontamento.

Teodoro, A. (1982). O Sistema Educativo Português. Situação e perspectivas. Lisboa: Livros Horizonte.

Teodoro, A. (2001). A construção política da educação. Estado, mudança social e políticas educativas no Portugal contemporâneo. Lisboa: Edições Afrontamento.

Teodoro, A. (2001). Organizações internacionais e políticas educativas nacionais: A emergência de novas formas de regulação transnacional,ou uma globalização de baixa intensidade. In Stoer, S., Cortesão, L. &Correia,J. (Orgs.) Transnacionalização da educação: da crise da educação à ?educação? da crise. Porto: Edições Afrontamento. pp.125-161.

Assesssment methods and criteria:

The evaluation of students is procedural and continuous and presupposes a mandatory minimum frequency of 80% of the classes taught, which is equivalent to 48 hours of the total of 60 hours of the UC workload. The assessment model adopted is Assessment Model A and includes the following assessment elements: Evaluation elements 1. Individual written test (frequency): as a form of critical and reflective assessment of the content developed in class by the teacher, contemplating the possibility of addressing themes presented by the working groups (50% of the final grade). The minimum grade for approval in this UC is 9.5 values in this element of evaluation. 2. Peer work: elaboration of an e-portfolio, with the inclusion of the collected materials and corresponding critical reflection, that support the careful description of an educational system of one of the Member States of the European Union, in comparison with the Portuguese educational system, focusing on a specific theme (40% of the final grade). The minimum grade for approval in this UC is 9.5 values in this element of evaluation. 3. Attendance and direct observation of student participation / intervention on all activities carried out in class (10% of the final grade). Attendance to all sessions and respective participation will be assigned 2 values (1 for assertive participation in classes and 1 for attendance). Criteria 1 fault - 0.8; 2 absences - 0.6; 3 absences - 0.4; 4 absences - 0,2; more than 4 fouls - 0 (Failure means absence of 1 block of 2 hours).