Subject: Education through Art - Performing Arts

Scientific Area:

Education

Workload:

63 Hours

Number of ECTS:

7,5 ECTS

Language:

Portuguese

Overall objectives:

- Discuss the importance of theatre and dramatic expression towards the identity and the evolution of a community over time.
- Reflect upon the organisation of events and cultural moments of theatrical nature.
- Create a framework of activities related to theatre and dramatic expression to promote involvement, cooperative learning and leisure. 
- Become familiarised with aspects of the dramatisation of stories, legends, poems and songs, created in our sociocultural space, using staging techniques.
- Know how to develop a drama based on critical thinking.

Syllabus:

As aulas serão organizadas de forma a apelar à participação dos alunos, no sentido de estes vivenciarem, recriarem e refletirem os processos de aprendizagem ao longo da vida num contexto de Educação pela Arte - Artes Cénicas. Temos a oportunidade de participar em eventos teatrais enquanto espetadores críticos. Através de debates, organizados em pequenos e grande grupo, partilhamos ideias, pesquisas e refletimos sobre os conteúdos do programa. Em todas as aulas são organizados exercícios práticos, tendo em conta as vivências socioculturais dos alunos, no âmbito do jogo dramático, a improvisação, a dramatização, a voz, o corpo, o gesto, a dança, a interpretação entre outros assuntos propostos e criados pelos alunos. Os objetivos são desenvolvidos através da participação nos exercícios prático, trabalho de pares e trabalho de projeto.

Literature/Sources:

Barata, J. (1991). História do teatro português. Lisboa: Universidade Aberta.

Berthold, M. (2010). História Mundial do Teatro (4ª edição ed.). São Paulo: Editora Perspetiva S.A.

Craft, A., Estrela, A., Morais, F. (2004). Criatividade e educação. Lisboa: Associação educativa para o desenvolvimento da criatividade

Cruz, D. (2012) Teatro em Portugal: Lisboa: CTT Correios de Portugal

Gómez, J, et al. (2000). Animação teatral teoria e prática. Porto: Campo das Letras.

Grosjean, B. (2012). Du théâtre interactif pour (dé) jouer le réel. Paris: Lansman editeur.

Kwame, K. (2011). Epítome para uma aprendizagem e profícua da arte cénica. Lisboa: Chiado Editora

Kwame, K. (2012). Estudo ensaístico sobre noção/conceito de teatro. Lisboa: Chiado Editora

Kwame, K. (2013). Espicilégio/Antologia de estudos ensaísticos oportunos?. Lisboa: Chiado Editora

Lopes, M. (2011). O saber dramático: a construção e a reflexão. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian e FCT.

Mnouchkine, A. (2005). L'art du présent. Paris: Plon.

Pavis, P. (2001). Dicionário de Teatro. São Paulo: Editora Perspectiva.

Pedro, A. (1997). Pequeno tratado de encenação. Lisboa: Inatel.

Read, H. (2007). Educação pela arte. Lisboa: Edições 70.

Reis, L. (2005). Expressão Corporal e Dramática. Lisboa: Editora Sete Caminhos.

Reis, R. (2003). Educação pela arte. Lisboa: Universidade Aberta.

Solmer, A. (1999). Manual de Teatro. Lisboa: Cadernos ContraCena.

Assesssment methods and criteria:

Reflection and participant observation are the privileged ways to assess the processes and mechanisms of dramatic expression and activity of the theater, in a meaningful learning context. The practical exercises developed in class has a weighting of 30%. We had two outstanding activities for evaluation: Pair work - Analysis of a play (chosen by students) - 30%;  Group work - The construction of a theater project - 40%.