Subject: Musical Expression

Scientific Area:

Musical Expression

Workload:

63 Hours

Number of ECTS:

6 ECTS

Language:

Portuguese

Overall objectives:

Know and apply the properties of music; 

Develop techniques for using the voice; 
Know the pedagogical potential of the song; 
Realize the binding role of the song; 
Develop the aesthetic sense; 
Develop musical sense; 
Singing educational plays and songs; 
Create textures/rhythmic and melodic sequences; to use the Orff instrumentation in the accompaniment of simple pieces and songs, in different tempos and in different forms; 
Know and experience basic elements of dance in an educational context, in conjunction with music and body movement; Know the potential and understand the importance of the curricular articulation of music with other areas of knowledge.

Syllabus:

The acquisition of knowledge and skills in the area of musical expression through the basic concepts - Properties of music -, the recognition of the role of music in the holistic education of children, expressed in the potential that it contains, either as an area with learnable content or as a support for other curricular areas, from a curricular articulation perspective, are basic tools for students to be successful in their future professional life as teachers, in the teaching of musical expression and dance. On the other hand, these contents contribute, in an accentuated way, to the formation of the students as citizens who are sensitive and attentive to these areas, considering that most of them do not have a rooted artistic culture.

Literature/Sources:

-AGUIRRE, I. (2000). Teorias y praticas de la educacion artistica. Pamplona: Universidad Publica de Navarra (UPN).

-AMADO, M. L. (1999). O prazer de ouvir música. Editorial Caminho da Educação.

- ANDREA, I. (2005). Pedagogia das Expressões Artísticas. Lisboa: ISPA Edições.

- BAGO d?UVA, J. C. (2010). Práticas de Técnica Vocal e Respiratória Aplicadas ao Canto Coral nas Escolas do 1.º Ciclo do E.B. (Tese de Mestrado). Instituto Politécnico de Setúbal-Escola Superior de Educação

- BRASÃO, M. L. (s/d). Brinquedos Tradicionais Cantados: lengalengas e trava-línguas. Editorial Livro. Lisboa.

-CAMACHO, R. (2011). Textos sobre instrumentos tradicionais. In R. CAMACHO e R. ARAÚJO (2011). Instrumentos musicais da tradição popular madeirense. Funchal: AAGCEA ? CDrom.

-CANDÉ, R. (1985). Os músicos, a vida, a obra, os estilos. Lisboa: Edições 70.

- DALCROZE, J. (1995). Le Rythme, La musique et la education. Paris: Jobin e Cie

-DICIONÁRIO Oxford de música. (1994). Lisboa. Publicações Dom Quixote.

-EDIÇÕES CONVITE À MÚSICA (s/d). Vamos cantar com música a acompanhar. Lisboa: Edições Convite à Música.

-EDIÇÕES CONVITE À MÚSICA: DIVERSOS (s/d). Lisboa: Edições Convite à Música.

-FERRÃO, A. M. e PESSOA, M. S. (1984). Histórias cantadas. Lisboa: gabinete Coordenador de Educação Artística.

-FERRÃO, A. M. e RODRIGUES, P. F. (2008). Sementes de música para bébés e crianças. Lisboa: Editorial Caminho.

-GCEA (2006). Cantar, dançar, brincar. Propostas artísticas para o pre-escolar e 1.º ciclo do ensino básico. Lisboa: Edições Convite à Música.

- GONÇALVES, C. (2015). Todos juntos a cantar. Funchal: Edição: Associação Regional de Educação Artística.

-GONÇALVES, C. (2001). Cantarolando? Canções temáticas para os mais pequeninos. SRE ? GCEA ? Madeira, Sta. Comba Dão: Edições Convite à Música.

-GONÇALVES, C. (2003). Música para crianças. Lisboa. Edições Convite à Música.

-GONÇALVES, C. (s/d). Música para crianças. Lisboa. Lisboa Editora.

- GRDON, E. (2000). Teoria de aprendizagem musical-competências, conteúdos e padrões. Edições Calouste Gulbenkian: Lisboa

-GORDON, E. (2015). Teoria de Aprendizagem Musical. Competências, Conteúdos e Padrões. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

- RODRIGUES, H. (2001). Pequena Crónica sobre notas de rodapé na Educação Musical ? Reflexões a propósito da teoria da aprendizagem musical. In Revista de la Lista Eletrónica Europea de Música en la Educación, 8, pp 1-14

-MATOS, A. J. (s/d). O mundo da música ? Grandes Autores e Grandes Obras. Oceano, Vol. I e II.

MATEIRO, T. e ILARI, B. (2021) (org). Pedagogias em Educação Musical. Editora Intersaberes.

-PAYNTER, J. & Aston, P. (1985). Sound and Silence (Classroom projects in creative music). Cambridge, Cambridge University Press.

-PERNES, M. E SANTOS, N. (2007). Da escola ao palco 1-2-3-4. Lisboa: Foco Musical.

-PORCHER, L. (1982). Educação Artística: luxo ou necessidade? São Paulo: Summus.

-RAMÍREZ, H. C. (2004). Música lenguaje y educación: la comunicación humana a través de la música en el processo educativo. Valencia: Tirant lo Blanch.

-READ, H. (2007). Educação pela arte. Lisboa: Edições 70.

-REINER, B. (1989). ?Music education aesthetic past and present?. In Music Educators Journal. February.

-REIS, R. (2003). Educação pela arte. Lisboa: Universidade Aberta.

-PEREIRA, A. I. e RODRIGUES, H. (2016). Melodia e palavras numa canção: questões no contexto pré-escolar e de 1.º CEB. In REVISTA PORTUGUESA DE EDUCAÇÃO ARTÍSTICA. Volume 6. Número 1 junho 2016, p. 51 a 64.

-SIMÕES, R. M. (1999). Canções para a educação musical. Editores: Valentim de Carvalho.

-SOUSA, A. (1979). A educação pelo movimento expressivo ? Movimento, Música, Drama. Lisboa: Básica Editora.

-SOUSA, A. (2003). Educação pela arte e artes na educação - bases psicopedagógicas (Vol.1). Lisboa: Instituto Piaget.

-SOUSA, A. (2003). Educação pela arte e artes na educação - drama e dança (Vol. 2). Lisboa: Instituto Piaget.

-SOUSA, A. (2003). Educação pela arte e artes na educação - Música e artes plásticas (Vol. 3). Lisboa: Instituto Piaget.

-SOUSA, J. M. (2000). O professor como pessoa. Porto: Edições Asa.

-SWANWICK, K (1999). Teaching music musically. London. Routledge.

-SWANWICK, K (2003). A basis for music education. London. Routledge.

-THOMAS, D. L. e THOMAS, H. (s/d). Vidas de grandes compositores. Lisboa: Livros do Brasil.

- UNESCO. (2006). Roteiro para a Educação Artística: Desenvolver as Capacidades Criativas para o Século XXI. (F. Agarez, Trad.). Lisboa: Comissão Nacional da UNESCO.

-WILLEMS, E. (1965). L?Oreille Musicale. Genève. Editions Pró - Música, tomos I e II.

-WILLEMS, E. (1968). Novas ideias filosóficas sobre a Música. Bienne. Edições Pró-Música -Tradução Portuguesa.

- WILLEMS, E. (s.d.). As Bases Psicológicas da Educação Musical. Suíça: Edições Pró-Música.

-WUYTACK, J. PALHEIROS, G. B. (1995). Audição Musical Ativa. Porto: Associação Wuytack de Pedagogia Musical.

Assesssment methods and criteria:

The assessment will have three components: Continuous (presence, commitment, creativity, participation, originality in the work (individual and group), performance in class (sharing information from available texts (40%); Dossier of songs and thematic activities (25%) ); Group work on one of the contents of the program (35%) - 15% (presentation and critical analysis) and 20% (writing).

Methodology

The classes have a theoretical/practical character, favoring an active pedagogy, where practice leads to theory, sharing musical aesthetic experiences, exploring different sound sources; Interpretation of vocal and instrumental themes; Exploration of the potential of the voice and respective care ? practical exercises; Creation of rhythmic and melodic sequences; Hearing of different sounds and musical genres; Expressive body movement. Due to the practical nature of the UC, continuous assessment and presentation and discussion of theoretical and practical work are considered.