Subject: Didactics of Physical Education and Sport II

Scientific Area:

Didactics

Workload:

72 Hours

Number of ECTS:

7,5 ECTS

Language:

Portuguese

Overall objectives:

The objective of this curricular unit is to qualify students with a set of essential abilities for planning, implementation and evaluation of collective sports games in the school setting. Therefore students should be able to: (1) show knowledge and skills in the structure and organization of a teaching unit of collective sports games, (2) understand and apply alternative teaching models in collective sports games, (3) present specific situations of teaching and learning focused in the development of each participant in face of their individual difficulties, (4) develop knowledge that enable them to understand the educational value of collective sports games in general education and in the global development of the student, highlighting the human and cultural dimension of sports, cultivating the sportive and enthusiastic skills of the participants.

Syllabus:

1 - Theory of collective sports games: Instructional models applicable to collective sports games.

2 - Methodological proposals for the teaching and learning Handball

3 - Methodological proposals for the teaching and learning Basketball

4 - Methodological proposals for the teaching and learning Soccer

5 - Methodological proposals for the teaching and learning Volleyball

6 - Methodological proposals for the teaching and learning of collective invasion games

Literature/Sources:

Araújo D. (2004). O Contexto da Decisão. A Acão Tática no Desporto. Lisboa: Visão e contextos. ISBN: 972-96326-8-5.

Barreto, H. (2004). O Basquetebol e a pedagogia de Hermínio Barreto. Porto: FCEDF.

Bayer, C. (1994): O ensino dos desportos colectivos. Lisboa: Col. Desporto. Ed. Dinalivro.

Castelo, J. (2009): Futebol ? A organização do jogo (3ª edição). Lisboa: Centro de Estudos de Futebol da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias.

Davids, K. (2000). Coaching Decision-making in soccer: A constraints-Lead approach. Insight, 2, (3), 48-51.

Davids, K. (2000). Movement variability and its implications for coaches and teachers of football. Insight, 2, (3), 38-39.

Fonseca, H. & Garganta, J. (2006). Futebol de Rua: um beco com saída. Do jogo espontâneo à prática deliberada. Lisboa: Visão e Contextos Editor.

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Garganta, J. (2000). Horizontes e órbitras no treino dos jogos desportivos. Faculdade de Desporto da Universidade do Porto.

Garganta, J., Prudente, J., Anguera, T. (2013). Avaliação da performance em jogos desportivos coletivos. Centro de Investigação Formação Inovação e Intervenção em Desporto CIFI2D.

Gonçalves, J. (2009). Voleibol: ensinar jogando. Lisboa. Livros Horizonte.

Griffin, L.; Butler, J. (2005). Teaching Games for Understanding: Theory, Research, and Practice. Human Kinetics Publishers    

Mahlo, F. (1980): O acto táctico no jogo. Lisboa: Edições Compendium.

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Ribeiro M.; Vollossovitch, A. (2008). Andebol 2: o ensino do Andebol dos 11 aos 14 anos. Lisboa: FMH Edições.

Rosado, A., Mesquita, I. (2009). Pedagogia do Desporto. Lisboa: Faculdade de Motricidade Humana.

Santesmases J.S. (2010). Inteligencia Táctica Deportiva. Entenderla y entrenarla. Barcelona: Editorial INDE. ISBN: 978-84-9729-237-5

Tavares, F. (2015). Jogos Desportivos Coletivos: ensinar a jogar (2ª ed.). Porto: Editora FADEUP.

Tavares, F., Graça, A., Garganta, J., Mesquita, I. (2008). Olhares e contextos da performance nos jogos desportivos. Porto: Faculdade de Desporto da Universidade do Porto.

Wein H. (2004). Developing Game Intelligence in Soccer. Pensilvânia: Reedswain publishing. ISBN: 1-59164-071-7

Assesssment methods and criteria:

Componente Teórica: 2 testes

Teste Teórico: n1 (25%) - 18.11. 2022

Teste de Aplicação: n2 (25%) - Cada professor, no final do seu módulo, apresenta um problema aos alunos que deverá ser resolvido de forma escrita e entregue. Cada componente vale 4 pontos [i.e., Andebol (4 val.); Basquetebol (4 val.); Voleibol (4 val.); Futebol (4 val.) e Jogos desportivos coletivos de invasão (4 val.)].

Trabalhos:

n3 (15%) ? Trabalho individual: Revisão de um artigo científico sobre o ensino dos jogos desportivos coletivos ? Data de entrega: 30.11.2022

n4 (25%) ? Conceção de uma Unidade Didática de Jogos Desportivos Coletivos de Invasão em grupos de 3 elementos, com apresentação do trabalho desenvolvido (15min) - Data de entrega do documento:13.12.2022; Data de apresentação: 14.12.2022.

n5 (10%) ? Avaliação oral/individual sobre o trabalho desenvolvido em n4 - Data da avaliação oral 14.12.2022