Subject: Health Environment and Leisure

Scientific Area:

Tourism and Leisure

Workload:

51 Hours

Number of ECTS:

4 ECTS

Language:

Portuguese

Overall objectives:

1 - Understanding the concepts of Health, Environment and Leisure and characterizing their potential in the sports as future guides to nature.


2 - Development of work on the design, organization and orientation of sports activities in this area.


3 - Acquire skills necssary to gain autonomy in a Nature environment, whether at sea or on the mountain. Identify the benefits of physical activity inthe exercise of its functions as a guide to nature.

4 - Master the design and organization of the proposed activities in a real context.

Syllabus:

1. Concepts and framing of physical activity in the context of health.

2. Tourism, leisure and recreation concept.

3. Design and organization of activities.

Literature/Sources:

ACIF - Câmara de Comercício e Indústria do Funchal (2015). Documento Estratégico para o Turismo na RAM (2015-2020). Funchal ACIF - Câmara de Comercício e Industria do Funchal (2015). Plano Referêncial Estratégico Mar da Madeira 2030. Funchal
BARATA, T. (1997). Benefícios da actividade física na saúde. In Barata, T. ed. (1997). Actividade Física e Medicina Moderna (pp. 133-144). Odivelas: Europress.

BENTO, J. (1991). Desporto, Saúde; Vida. Em Defesa do Desporto. Cultura Física. Livros Horizonte, Lisboa. CONSTANTINO, J. (1998). A Actividade Física e a Promoção da Saúde das Populações. A Educação Para a Saúde: O Papel da Educação Física na promoção de estilos de vida saudáveis. Colecção Ciências do Desporto, no 1: 19-38. SPEF.

LOVISOLO H. (2000). A Actividade Física, Educação e Saúde. Rio de Janeiro: Sprint.
KANTERS, M.; MONTELPARE, W.; CARTER, M. (1994). Enabling healthy life through leisure. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. April, pp. 24-27. In: MOTA, J. (1997). A actividade física no lazer - Reflexões sobre a sua prática. Colecção Cultura Física. Livros Horizonte. Lisboa.
MOTA, J. (1997). A actividade física no lazer - Reflexões sobre a sua prática. Colecção Cultura Física. Livros Horizonte. Lisboa.
MOTA J. A atividade física como promoção de saúde. IX Seminário Internacional sobre Atividades Físicas para a III Idade. 21 a 23 de maio de 2007.
Florianópolis, SC. NAHAS, M.V. (2001). Actividade Física, Saúde e Qualidade de Vida: conceitos e sugestões para um estilo de vida activo. Londrina PR.: Midiograf.
NUNES, L. (1999). A Prescrição da Actividade Física. Editorial Caminho, Lisboa.
NUNES, P. (2010). Desporto, Turismo e Ambiente - O Turismo de Natureza como Pólo de Atracção Turistica Complementar ao Produto Sol & Mar na Sub-região do Alentejano Litoral. Lisboa: FMH/ UTL (Tese de doutoramento).
PIERON, M. (1998). Actividade Física e Saúde, um desafio para os profissionais de Educação Física. A Educação Para a Saúde: O Papel da Educação Física na promoção de estilos de vida saudáveis. Colecção Ciências do Desporto, no 1: 41-80.
PIDDAR, Plano e Programa de Investimentos e Desenvolvimento da Região Autónoma da Madeira, Dezembro 2021
PIRES, G. (1992). Espaços Naturais e Desportos de Aventura. Actas do Congresso Europeu Desporto para Todos: Os Espaços e os equipamentos Desportivos. Câmara Municipal de Oeiras, Oeiras.
REQUIXA, R. (1979). Conceito de lazer. Revista Brasileira de Educação Física e Desporto. N.o 42 REQUIXA, R. (1980). As dimensões do lazer. Revista Brasileira de Educação Física e Desporto. N.o 45
THEMUDO, Barata & al (2008). Nutrição, Exercício e Saúde. Lisboa: Lidel.

Assesssment methods and criteria:

The evaluation of students in the Health, Environment and Leisure Curricular Unit is based on the assumptions of continuous assessment and is based on process and product moments related to the contents developed in the progam.
Continuous assessment will be carried out during field trips, in the various activities/projects carried out, corresponding to 10% of the final grade. The remanining assessment elements comprise a frequency, with a weight of 50% and a minimum grade of 9 values and 1 assignment or report and / or oral exam with a weight of 40% and a minimum grade of 9 values.

Students who go to the appeal period, the evaluation is done through a theoretical exam, not being recoverable the elements of evaluation of the normal period.