Menu

Expressão Plástica I - Educação Básica - Sem Ramos - Especialidades


6.0
ECTS / Credit Units
Year: 2 / 1º Semestre
Plan: 2015/16
Scientific Area: EXP
Level: Básico

Semestral Hour Load

Theorical:
Theorical-Pratical: 30.00
Pratical and Laboratorial: 30.00
Fieldwork:
Seminar:
Internship:
Tutorial:

 

Assigned Internship Hours:
Assigned Projects Hours:
Assigned Fieldwork Hours:
Assigned Study Hours:
Assigned Evaluation Hours:
Others:

Degree having this Course

Degree - Branch Degree Plan Year
Educação Básica - Sem Ramos - Especialidades 2015/16

Teaching Staff

José Manuel da Silva Gomes
José Manuel da Silva Gomes


Responsibilities:
Regência
Responsável pelas Pautas
Ensino teórico-prático
Ensino prático e laboratorial

Course Information

Course Objectivs

- Understanding the evolution of language graphic - significant in children, in order to provide appropriate teaching and pedagogical attitudes in the context of educational practice.

- Increase visual aspects of communication inherent in artistic language, as  means of relationship, information, awareness and understanding of the aesthetic environment.

- To acquire cognitive skills of understanding, interpretation and application of knowledge, tools and languages acquired.

- Develop technological skills in the area of the exercises performed in school, applying them to new situations.

Evaluation Criteria

The methodological development of the course Artistic Expression I, consider two aspects: - the training of scientific and technical level of knowledge of plastic language and exploration of techniques and materials that contribute to the educational and pedagogical training in monitoring of children, particularly in activities of nature plastic - expressive.
Theoretically, the study of visual grammar inherent in the plastic language should be accompanied by documentation related to artistic expression in later childhood in parallel with aspects of plastic language inherent in art through history.
In addition to theoretical classes, the Artistic Expression I, open space for research to critical analysis and observation of attitudes and behaviors at the level of artistic expression in children of different age levels  and to the experimentation of knowledge in the theoretical- practical level , through proposals submitted by teacher, upplemented with occasional field trips.
The evaluation will have a recurrent (tests and / or practical) and continuous (class participation)

Program Resume (get program detail)

Main Bibliography

Cardoso, Camilo; Valsassina, M. Manuela (1988). Arte Infantil ? Linguagem plástica. 2ª edição. Editorial Presença. Lisboa.

D?Alte, Dalila, (2002). A infância da Arte, a arte da infância. Edições ASA. Lx.

Luquet, G. H. (1987). O Desenho Infantil. 4ª Edição. Livraria Civilização. Barcelos.

Massironi, Manfredo (1988). Ver Pelo Desenho. Edições 70. Lisboa.

Meredieu, Florence de (1974). O Desenho Infantil. Tradução de Álvaro Lorencini e Sandra M. Nitrini. Editora Cultrix. São Paulo

Read,Herbert (1982). A Educação pela Arte. Edições 70. Lisboa.

S. Fontanel-Brassart (1984). A Prática da Expressão Plástica ? 60 fichas de trabalho criativo. Martins Fontes.

Sousa, Jesus Maria (2000). O Professor Como Pessoa, A Dimensão Pessoal na Formação de Professores. Edições Asa. Colecção em Foco. Lisboa.

Stern, Arno (s.d.). Uma Nova Compreensão da Arte Infantil; Livros Horizonte

Stern, Arno (s.d.). Aspectos e Técnicas da Pintura de Crianças. Livros Horizonte.

Stern, Arno (1974). A Expressão. Livraria Civilização. Porto.

WONG, Wucius,    Princípios de Forma e Desenho, Martins Fontes, São     Paulo 2001.

KANDINSKY, Wassily    Ponto, Linha Plano, Edições 70, Lisboa 2006.

DONDIS, Donis A.   Sintaxe da Linguagem Visual, Martins Fontes, São Paulo 2003. 

Other Biographical Sources / Support Documents

doc.1   Linguagem Plástica 

doc.3   Estética e Teoria da Arte. Na Expressão é que a Arte está.

doc.5   Educação Estética: Expressão e criatividade 

doc.6   Los Comienzos de la autoexpresión.

doc.7   Desarrollo de la Capacidad Creadora

doc.8   A Actividade Criadora na Criança, Robert Gloton; Claude Clero 

doc.10  Desenho de Crianças, Jacqueline Goodnow 

doc.11  Desenho Infantil, Florence de Meredieu

doc.12  Arte Infantil. Linguagem Plástica, Camilo Cardoso;

doc.13  A Criança Criadora, Georgette Gabey; Catherine Vimenet 

doc.14  Evolução do desenho infantil 

doc.15  A Arte Descobre a Criança, Eurico Gonçalves 

 

 

Student Support

horário de atendimento -  quarta-feira das 11 às 13h (atelier nº5, piso -3)

Nota: o atendimento deverá ser marcado com a antecedência mínima de 24 h, para o endereço, jmgomes@staff.uma.pt  ou por outra forma adequada, onde deverá constar o assunto a tratar de forma a optimizar o tempo dispensado no atendimento.

Associated Links

Comments

horário de atendimento -  quarta-feira das 11 às 13h (atelier nº5, piso -3)

Nota: o atendimento deverá ser marcado com a antecedência mínima de 24 h, para o endereço, jmgomes@staff.uma.pt  ou por outra forma adequada, onde deverá constar o assunto a tratar de forma a optimizar o tempo dispensado no atendimento.

Forum

Connect to Forum Expressão Plástica ILink Externo